Tanulmányok
2004-2010 PTE Nyelvtudományi Tanszék, Kommunikáció Doktori Program
Doktori disszertáció címe: October and Semiotics
(témavezető: Dr. Kulcsár Szabó Zoltán
PhD (a doktori fokozat megszerzésének időpontja 2012)
1999 Summer Institute in Art History and Visual Studies, University of Rochester, USA
1993-1994 CEU Művészettörténet Tanszék (Prága)
A művészet és az építészet története és filozófiája (posztgraduális tanulmányok)
Szakdolgozat címe: "Admiration Brought Him Prestige...": A Shopper's Guide to Eternity
(témavezető Ian Jeffrey)
1985-1990 ELTE BTK Művészettörténet Tanszék
Szakdolgozat címe: Kapcsolatművészet
(témavezető: Dr. Keserü Katalin)
művészettörténész
1984-1990 ELTE BTK Angol Nyelv és Irodalom Tanszék
angol szakos középiskolai tanár
Jelenlegi munkahely, beosztás
2012-től PTE Művészeti Kar, Művészettörténet és Elmélet Tanszék
adjunktus
2002-től Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum
főmuzeológus
Korábbi munkahelyek, tapasztalatok
1995-1997 Műcsarnok, kurátor
1996-1998 az Éjjeli Őrjárat című, az Interneten megjelenő képzőművészeti folyóirat alapító szerkesztőségének tagja
1998-2000: A Nemzeti Kulturális Alap Képzőművészeti Kollégiumának tagja.
2000 az Ethics and Visuality: Constructing Social Space című nemzetközi konferencia és szeminárium programigazgatója (Horányi Attilával), Filozófia Tanszék, Pécsi Tudományegyetem
2002 a Drozdik Orshi retrospektív kiállításához kapcsolódó konferencia programigazgatója, Kortárs Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum
2002 a The Risks and Responsibilities of Representation című nemzetközi szeminárium programigazgatója, Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum
2002 'Norma és forma: Változó módszerek, elméletek és képzi reprezentáció' c. szekció vezetője (Bicskei Évával), Nő és férfi, férfi és nő: A társadalmi nemek kutatása Magyarországon az ezredfordulón című konferencia, Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem Társadalmi Nem- és Kultúrakutató Központ, Budapest
Tudományos / kutatói eredményesség
1990
A Studió Erté harmadik fesztiválja, Belvedere II/1990/6-7, p. 35
1991
Szemdemokrácia, Filmkultúra 5/1991, pp. 63-64. angolul: An Avant-garde Anthology on Avant-garde Film, Moveast 2/1992, pp. 153-55
1993
Fax- and Mail Art of the Artpool in the Change of Political Systems / Fax- und Mailart des Artpool im Wandel politischer Systeme, in: In Control - Mensch-Interface-Maschine, Kunstverein W.A.S., Graz, pp. 72-74. (angol és német nyelven)
1995
Új képfajtákról, BUKSZ 1995/1, pp. 103-104
Attila F. Kovács: Masonic Works, Galerija Anonimus, Ljubljana (angol és szlovén nyelven)
A látvány háza, in: A nagy sztereoszkóp, Magyar Képzőművészeti Főiskola, Budapest (angol, magyar és német nyelven)
1996
Installed Nature, in: Ilona Németh: Installations, Galéria Jána Koniarka, Trnava, pp. 31-36 (angol, magyar és szlovák nyelven)
Seeking New Meaning, Permutace a kombinace (szerk. Dan Mertával), Prague, pp. 9-11 (Beke Lászlóval). (angol és cseh nyelven)
Natura Mortua = "Dead Nature"?, in: Natura Mortua - 5th International Triennial the Ecology and the Art, Umetnostna Galerija, Maribor, pp. 75-77 (angol és szlovén nyelven)
Notes on the House of Vision, in: Der Grosse Guckkasten (The Grand Panorama), Budapest, pp. 134-36 (angol, magyar és német nyelven)
Van-e a művészetnek neme?, Nappali Ház 1996/1, pp. 110-111.
(szerk.) Moholy-Nagy László: Fotogramok (a párizsi Musée national d'art moderne gyűjteményéből), Műcsarnok, Budapest
1956 és a művészet, Műcsarnok, Budapest (Beke Lászlóval és Petrányi Zsolttal)
1997
A ház, a tenger és az árnyék, in: Köves Éva katalógusa a Velencei Biennáléra, Budapest (angol, magyar és olasz nyelven)
(szerk. Dan Mertával) Chalupecky-díjasok, Műcsarnok, Budapest
Szabó Lajos: Eikon, Műcsarnok, Budapest (technikai szerkesztő)
(szerk.) Sept sculpteurs hongrois contemporains, Műcsarnok, Budapest
1998
The Music of Chance, Circa Magazine Spring Issue 1998, pp. 43-47
Hungary, in: Manifesta 2, European Biennial of Contemporary Art, Luxembourg, pp. 237-38 (angol nyelven)
A vágy festői tárgya, in: Szépfalvi Ágnes, Szt. István Király Múzeum, Székesfehérvár (angol és magyar nyelven)
A fordításról: A kortárs képzőművészet, in: Muntadas: On Translation: The Monuments, Kortárs Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum, Budapest, pp. 13-17. (angol és magyar nyelven)
Muntadas: On Translation: The Monuments, Kortárs Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum, Budapest (technikai szerkesztő)
1999
High Fidelity, in: Zeit-Spiel: Junge Ungarische Kunst, ifa-Galerie, Berlin, pp. 6-9 (német nyelven)
Pornó ***: Obszcenitás és pornográfia a kortárs magyar fotográfiában, in: szerk. Andrási Gábor: Erotika és szexualitás a magyar képzőművészetben, Liga, Budapest, pp. 151-168 (angol és magyar nyelven)
2000
A posztkolonialista "Egyik", Ex Symposion 2000/32-33, pp. 59-64
(szerk. Horányi Attilával) Dokumentum, az Ex Symposion folyóirat 2000/32-33. száma
KisPál Szabolcs munkái, CD-ROM katalógus, Budapest (angol és magyar nyelven)
2001
Porn Revisited No. 3, in: ed. Suzana Milevska: Capital and Gender: International Project for Art and Theory, Skopje, pp. 51-65 (angol és macedón nyelven)
Is Your Pop Our Pop? The History of Art as a Self-Colonizing Tool, (Horányi Attilával) http://www.artmargins.com
Egy másik valóság, szerk. Nádori Lídia: Gyenis Tibor munkái 1995-2001, Pécs, pp. 29-42
2002
Ember a Holdon: A snapshot szemiotikája, in: szerk. Szarka Klára: Profi vagy amatőr, Magyar Fotóművészek Szövetsége, Budapes, pp. 83-91
Orshi Drozdik: Eine Retrospektive, Springerin April--May 2002, pp. 58-59
A szezon és a fazon: Vincze Ottóról, in: szerk. Novotny Tihamér és Wehner Tibor: A szentendrei Vajda Lajos Stúdió, Szentendre, pp. 357-361
Rod kurátorstva alebo kto sa bojí eervenej, ûltej a modrej? [The Gender of Curating, or: Who's Afraid of Red, Yellow and Blue?], in: eds. Jana Oravcová and Monika Mitaöová: Rodové ötúdiá v umení a kultúre [Gender Studies in Arts and Culture], Sorosovo centrum súeasného umenia - Slovensko, pp. 55-67 (angol és szlovák nyelven)
Sugár János Nyilvános telefon című CD-kiadványának szövege, Kortárs Művészeti Intézet, Dunújváros, 2002
2003
City@org, in: eds. Zoran Erić and Stevan Vuković: The Last East European Show, Museum of Contemporary Art, Belgrade, pp. 16-19 (38-39).
Nagyítás, in: Szépfalvi Ágnes, Ludwig Múzeum Budapest - Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest, pp. 38-39 (angol és magyar nyelven)
(szerk.) Szépfalvi Ágnes, Ludwig Múzeum Budapest - Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest
Egy fikció feltérképezése, Műértő 2003/február
Félelem a láthatatlantól, Műértő 2003/május
Das "Moszkva tér"-projekt, Springerin Sommer 2003, pp. 58-62
2004
Boys and Girls, Műértő 2004/március
Politisches korrekt Trauma, Springerin Sommer 2004, pp. 56-62
'You can never get rid of your history'. An interview with Ernst van Alphen, Praesens 2004/3, pp. 79-89.
Kis esti mese, in: szerk Nemes Attila: Szappanorpera, Műcsarnok, Budapest (angol és magyar nyelven)
(szerk.) kis.terem kiadvány-sorozat, Ludwig Múzeum Budapest - Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest, 2004
(szerk.) Bálványos Anna és Timár Katalin: Az ész, a test és a lélek anatómiája: Drozdik Orshi szimpózium, Ludwig Múzeum Budapest - Kortárs Művészeti Múzeum
(szerk.) Timár Katalin: Sebastião Salgado: Exodus, Ludwig Múzeum Budapest - Kortárs Művészeti Múzeum
2005
Irit Rogoff in Gespräch mit Katalin Timár / Irit Rogoff in Conversation with Katalin Timár, in: eds. Barbara Steiner, Ilina Koralova, Julia Schäfer: Kulturelle Territorien / Cultural Territories, Walther König, Köln (német és angol nyelven)
A történetmondó visszatér, Műértő 2005/március
Arc + kép (Nemes Csaba és Szépfalvi Ágnes story boardjairól), Magyar Lettre Internationale 2005/ősz, p. 54.
(szerk.) A modernség talánya [The Enigma of Modernity], Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest
(szerk.) João Penalva: Fordítások (magyar melléklet), Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest, 2005
2007
(szerk.) Andreas Fogarasi: Kultur und Freizeit, 52nd Venice Biennale, Hungarian Pavilion, Verlag der Buchhandlung Walther König, Cologne (magyarul Műcsarnok, Budapest)
What Has Happened to Conceptual Art Activists (in Europe)? A Feminist Approach to Normalisation, in: eds: Marina Grzinic and Alenka Domjan: Conceptual Artists and the Power of their Art Works for the Present, Celje, 2007, pp. 113-128. (angol és szlovén nyelven)
2009
Hello. Excuse me. Can you tell me where I am? On the Dynamics of Signifying Pratices in the Exhibition, in: eds. Alina Serban and Mirela Duculescu: The Seductiveness of the Interval, catalogue of the Romanian Pavilion at the 53rd Venice Biennale, Romanian Cultural Institute, Stockholm, pp. 119-124 (angol nyelven)
2010
Félreérthetetlen mondatok. Az újragondolt gyűjtemény. Kiállítási kiadvány, Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest (magyar és angol nyelven)
Művészi kezdeményezések fekete doboza (Hegyi Dórával), in: szerk. Kálmán Rita és Katarina Sevic: Nem kacsák vagyunk a tavon, hanem hajók a tengeren, Impex, Budapest, pp. 101-108 (magyar és angol nyelven)
A Conversation with Attila Pőcze and Gergely László
http://www.parisphoto.fr/files/pdf_file_fr_122.pdf (angol nyelven)
A Conversation with Attila Pőcze and Gergely László
http://www.artmargins.com/index.php/5-interviews/621-conversation-attila-pcze-laszlo-gergely-interview
A kötelező szentimentalizmus határai: A művészet és a politika kapcsolatáról, index.link, 2010. október/novemberi szám + szerkesztő
2011
Nika Radic: Moramo se razgovarati / We Need to Talk, Gliptoteka, Zagreb, pp. 32-44, pp. 49-60. (horvát és angol nyelven)
Egy festményről - dialógusrészlet, Műértő, 2011. október (Ipartervessel)
2012
Egy festőről, Kalligram 2012/május (Ipartervessel)
Beszélgetés Alexander Alberro-val, Műértő, 2012. November
2013
Mindent vagy semmit: Az 55. Velencei Biennáléról, Jelenkor, szeptember
Internetes publikációk
Mi a vizuális kultúra? http://www.magyarepitomuveszet.hu/vizkult.php?id=676
Hat szerep keres egy szerzőt: A Jad Hanna-projekt (Ipartervessel)
http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=794
A Foucault-örökség nyomában (Ipartervessel)
http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=815
Konferenciák, előadások
1993
"In Control: Mensch-Interface-Machine" című nemzetközi szimpozion: Fax- and Mail Art of the Artpool, Budapest in the Change of Political Systems, Graz, Ausztria
1996
Nemzetközi poszt-szocialista művészeti szimpozion: In-the-Name-of-the-Father: Psysho-analysis, Art, and Politics, Ljubljana
Metafórum III., Építés alatt ¾ Budapesti Tartalom Konferencia: A látványosság hiperrealitása: a nemzetközi szituácionista mozgalom és a cybertér, Budapest
AICA regionális szimpózium "Space in Space" címmel: Spaces of Production vs Spaces of Presentation in Contemporary Hungarian Visual Arts, Pozsony
Royal College of Art: előadás a kortárs magyar képzőművészetről, London
1997
"White Flags": előadás Németh Hajnal és Beöthy Balázs munkáiról, Budapest
1999
Mousonturm: előadás fiatal magyar képzőművészek videómunkáiról, Frankfurt am Main
2000
AICA konferencia: The Gender of Curating, or: Who's Afraid of Red, Yellow, and Blue?, London
2001
Capital and Gender konferencia: Porn: Pornography and Obscenity in Contemporary Hungarian Photography, Szkopje
CAA (College Art Association) éves konferencia (Horányi Attilával): Is Your Pop Our Pop? The History of Art as a Self-Colonizing Tool, Chicago
AICA konferencia: In and Out of Ideology: Changing Politics of Interpretation, Zágráb
2002
nemzetközi Drozdik Orshi-szimpózium, Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum: Taxonomies of the Body and the Soul, Budapest
Borders of Translation, Tent, Rotterdam
Periferic fesztivál és szimpózium, Iasi
2003
B+B, Austrian Cultural Forum: előadás az 1970-es, 80-as és 90-es évek magyar köztéri művészetéről, London
Royal College of Art és Goldsmiths College: Budapest Box, London
Rudolfinum: előadás Németh Hajnal munkáiról, Prága
Moszkva tér szimpózium: The Revolution Will not Be Televised, the Revolution Will Be Live, Budapest
a Magyar Képzőművészeti Egyetem és a Goldsmiths College Nyári Egyeteme: Köztéri művészet és politika, Tihany
2004
Magyar Iparművészeti Egyetem Vizuális kultúra konferencia: Mi a vizuális kultúra?, Budapest
CIHA Congress: Patterns of Grids: October and Interdisciplinarity, Montréal
Magyar Képzőművészeti Egyetem Imitáció és kreáció: Másolat, replika, parafrázis a képzőművészetben a középkortól napjainkig konferencia: Az eredetiség modelljei: Egy posztstrukturalista kritika, Budapest
Pécsi Egyetem Underground és alternatív nyilvánosság konferencia: A legendák nem élnek tovább: Képzőművészeti csoportok és az alternatív nyilvánosság, Pécs
University of Wisconsin Criticism, History, and Power szimpózium: Patterns of Grids 2: Mission Impossible, Madison, Wisconsin
Magyar Iparművészeti Egyetem Művészettörténet az új művészettörténet után c. konferencia: A raszter mintázatai: az October és az interdiszciplinaritás, Budapest
2005
Műcsarnok Túl magas? konferencia: Jelen idő és tapasztalat: Németh Hajnal munkáiról, Budapest
Kortárs Művészeti Múzeum: Museum: Laboratory for Production of (Cultural) Public Sphere?, Belgrád
Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Kommunikáció Tanszék: A kortárs muzeológia kommunikációs aspektusai.
ELTE, Filozófia Tanszék: Symposium on Sociosemiotics in honor of the great sociosemiotician Ferruccio Rossi-Landi: Semiotics and Art History: A Critical Reading of the Cultural and Communicative Power of Images, Budapest
2006
Trafó: Group Dynamics and Contiguity: The Fine Art of Collaborative Practices, Budapest
AAH Annual Congress: Models of Originality: A Poststructuralist Critique, Leeds
Umetnostna Galerija: Whatever Happened to the Activists of Conceptual Art? szimpózium: A Feminist Approach to Normality, Celje
2009
Műcsarnok: A Velencei Biennále és a biennálék c. szimpózium: The Semiotic Solidarity of the Interpretive Community, Budapest
Magyar Színháztörténeti Múzeum: Elveszett jelentés: A múzeumok szerepe c. konferencia: A kortárs művészeti múzeum mint demokrácia-modell, Budapest
2010
Modem: Miért nincs magyar műkritika? konferencia: A nyelvi fordulat előtt: avagy milyen az, amikor Shakespearezerelmes?, Debrecen
Zacheta National Gallery: "Never a Virgin, But Always a Whore": Deconstruction and Reconstruction in the Work of Allan Sekula, Varsó
Ludwig Forum: "Kultur und Freizeit": The Anatomy of a Project, Aachen
MUSA: On the Work of Ekaterina Shapiro-Obermair, Bécs
Makettlabor / Műhely / Beszélgetések a Design Világnapja alkalmából: Művészeti design - a súlytalanság állapotában?, Budapest
Galerie Traversée: In Dialogue with Nika Radić, München
2011
Műcsarnok: Vigyázat Műcsarnok! Konferencia: A kiállítás, mint kommunikációs modell, a biennále, mint projekciós mező, Budapest
Universitatea de Art „George Enescu": Small, Green and Demographic: Participation and Relational Aesthetics Revisited, Iasi
2012
Magyar Nemzeti Múzeum - MoME: A művészettörténet útjai konferencia: Szereplők és szerzők: A gyűjteményi kiállítás újragondolásának lehetőségei, illetve A Bellamy klub, Budapest.
Oktatási tapasztalat
1994-2007 Magyar Iparművészeti Egyetem, ill. Moholy-Nagy Egyetem
A multimédia elmélete c. Tárgy programjának kialakítója és tanára, szakdolgozati konzulens
2002 ELTE Művészettörténet Tanszék Doktori Iskola: Az October amerikai művészetelméleti folyóirat, Budapest.
2002 ELTE Művészettörténet Tanszék Doktori Iskola: Szemiotika a mai művészetelméletben, Budapest.
2004-2005 Színház- és Filmművészeti Egyetem
művészettörténet óraadó
2007 a prágai Iparművészeti Főiskola nemzetközi programjának meghívott tanára
Független kurátori tevékenység
1995
a "Gallery by Night"-sorozat egyik estjének meghívott kurátora, Stúdió Galéria, Budapest
a budapesti földalatti vasút nyitóünnepsége: képzőművészeti programfelelős
1996
a Natura Mortua, 5th Triennal of Art and Ecology című nemzetközi triennálé magyar kurátora, Maribor
1997
a "Constans" elnevezésű kiállítási projekt kurátora, Bartók 32. Galéria, Goethe Intézet, Liget Galéria, Óbudai Pincegaléria, Spiritusz Galéria, Stúdió Galéria, Vigadó Galéria, Budapest
a Pornó*** című kiállítás kurátora, Liget Galéria, Budapest
1998
Antoní Muntadas (New York-Barcelona) kiállításának kurátora, Kortárs Művészeti Múzeum¾Ludwig Múzeum, Budapest
1999
Remix, a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület kiállítása, Pécsi Galéria, Pécs
Zeit-Spiel, fiatal magyar képzőművészek kiállítása, IFA-Galéria, Berlin
2001
a Likőr című nemzetközi csoportos kiállítás kurátora (Heather Galbraith-tel), Trafó, Budapest
2002
Egy perc egy képre: a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület tematikus kiállításának kurátora, Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
2003
a nemzetközi kurátori csapat tagja, Cultural Territories kiállítás, Galerie für Zeitgenössische Kunst, Lipcse
a nemzetközi kurátori csapat tagja, The Last East European Show, Museum of Contemporary Art, Belgrád
2007
Az 52. Velencei Képzőművészeti Biennále magyar pavilonjának kurátora
2008
A Gender / Art / Net nemzetközi projekt tagja
2009
Periodic Table, Galerie Traversée, München
Díjak
2007 52. Velencei Biennále
a legjobb nemzeti pavilonnak járó Arany Oroszlán díj
2008 Németh Lajod Díj
Ösztöndíjak
1996-1998 Kállai Ernő Műkritikusi Ösztöndíj
1997-1998 Magyar Állami Eötvös Ösztöndíj
1999-2001 OTKA ösztöndíj
1999 Getty Ösztöndíj
2000 CEU Doctoral Support Ösztöndíj
2001 Henry Moore Intézet (Leeds) kutatói ösztöndíja
2005 Iaspis (Stockholm) Expert Tour Grant
Nyelvek
Angol - felsőfokú nyelvvizsga (1984)
Francia - középfokú nyelvvizsga (1984)
Német - tárgyalóképes nyelvtudás
Tagságok
IKT (Kortárs Művészeti Kurátorok Nemzetközi Egyesülete)
AICA (Műkritikusok Nemzetközi Egyesülete)
Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (senior tag)
Helyzet Műhely
Teória Csoport, MTA BTK Művészettörténeti Kutató Intézet
utoljára frissítve: 2015. április 21. 14:32:11
Oktatók
- A graduális képzés oktatói:
- Zeneművészeti Intézet
- Vizuális Művészeti Intézet
- Mediális Művészetek Intézete