Gyorslinkek (karok, egységek)
Keresés Részletes keresés

Dekonstrukció és pragmatizmus az elektroakusztikus zenében

szerző: Kovács Balázs

 

Dekonstrukció és pragmatizmus az elektroakusztikus zenében

PTE-MK 2009/2010. tavasz, hétfő 20-21h30

Kovács Balázs, mmi@art.pte.hu

„ A hang minden esetben közelebb van a jelölthöz, akár szigorúan (gondolt vagy megélt) jelentésként, akár tágabban dologként határozzuk is meg.” (Jacques Derrida) Az elektroakusztikus zene létrejötte során nemcsak széles esztétikai, hanem filozófiai, társadalomelméleti és nyelvészeti forrásokból is merítkezett. Ezen irányzatok között a kurzus keretében két posztmodern tendencia, a dekonstrukció és az újpragmatizmus formáit vizsgáljuk meg úgy, hogy egyaránt szót kapjon az elméleti és zenetörténeti szál.

Témakörök:

1. Fenomenológia, hermeneutika, dekonstrukció és a hallás

Plessner, Helmuth

1995 (1980) “Az érzékek antropológiája”, In: Bacsó Béla (szerk.), Az esztétika vége – vagy se vége, se hossza? A modern esztétikai gondolkodás paradigmái, Budapest, Ikon Kiadó – ELTE, pp. 185-259.

Gadamer, Hans-Georg

2000b (1998) “A hallásról”, ford. Simon Attila, In: Vulgo 2000, 3-4-5, pp 25-30.

http://www.art.pte.hu/files/tiny_mce/File/mmi/09/gadamer-a_hallasrol-Vulgo2000.pdf

Husserl, Edmund

2002 (1928) Előadások az időről, ford. Sajó Sándor és Ullmann Tamás, Budapest, Atlantisz

Derrida, Jacques

1973 (1967) Speech and Phenomena, ford. David B. Allison, Evanston, Northwestern University Press

1991(1967) Grammatológia, Transzformálta: Molnár Miklós, Szombathely-Párizs, Magyar Műhely

http://whistler.uw.hu/meri/textar/derridagrammatologiateljes.doc

1999 (1972) “Az el-különböződés (La différance)”, ford. Gyimesi Tímea, In: Bevezetés az irodalomelméletbe, Szerk. Dobos István, Debrecen, Kossuth Egyetemi Kiadó, pp. 243-260.

2. Pragmatizmus és zene

Peirce, Charles S.

1981 (1878) “Pragmatizmus és pragmaticizmus” (V. fejezet), Ford. Fehér Márta, In: (Szabó András György szerk.) Pragmatizmus, Budapest, Gondolat, pp. 33-62.

Shusterman, Richard

2003 (1992) Pragmatista esztétika: a szépség megélése és a művészet újragondolása, ford. Kollár József, Pozsony, Kalligram

3. Posztfenomenológia: Ihde

Ihde, Don

2007 Listening and Voice – Phenomenologies of Sound, 2nd edition, New York, SUNY Press

4. Elektroakusztikus zene és elméletei

Emmerson, Simon

2000 (Szerk.) Music, Electronic Media and Culture, Aldershot, Ashgate

Grabócz Márta

2003 “Narrativitás-elméletek és az elektroakusztikus zene”, In: Uő, Zene és narrativitás – Írások 18-19. századi és kortárs zeneművekről, Pécs: Jelenkor, pp. 149-156.

Leman, Marc

2008 Embodied Music Cognition and Mediation Technology, Cambridge, The MIT Press

Simoni, Mary

2006 (szerk.) Analytical Methods of Electroacoustic Music, New York, Routledge

Cascone, Kim

2003 (2000) “A hiba esztétikája: >Poszt-digitális< tendenciák a kortárs komputerzenében”, ford. Kovács Balázs, In: Balkon, 2003/12,

Kapcsolódó háttérolvasmányok:

Kodaj Dániel

2005 “Értelem szövedéke, hangok – Feminista és posztmodern olvasatok az amerikai új zenetudományban”, In: Replika (49-50), pp. 121-140.

Nyman, Michael

2005 (1974) Experimentális zene: Cage és utókora, ford. Pintér Tibor, Budapest: Magyar Műhely

Batta Barnabás

2009 (szerk.) Médium, Hang, Esztétika – Zeneiség a mediális technológiák korában, Szeged, Univ Kiadó

Fogarasi Hunor

2009 Aurális fordulat (?) – vázlat, kézirat

Szövegtár: http://mumia.art.pte.hu/mmi/szovegek/konyvek/dekpragmelektrzene/

utoljára frissítve: 2010. február 08. 14:55:59

« vissza

MK-MAMI

Elérhetőségünk:

PTE Művészeti Kar, Média- és Alkalmazott Művészetek Intézete
H-7630 Pécs, Zsolnay Vilmos u. 16.
tel/fax:+36(72)501540
e-mail: radnai.eva kukac art.pte.hu

Facebook-oldalaink:

  • Kerámiatervezés:

PTE MAMI Kerámia Tanszék

Promote your Page too

  • Elektronikus zenei szak:

Elektronikus zenei szak @ PTE-MK

  • Tervezőgrafika szak: itt

Tervezőgrafika szak @ PTE-MK