Dekonstrukció és pragmatizmus az elektroakusztikus zenében
PTE-MK 2009/2010. tavasz, hétfő 20-21h30
Kovács Balázs, mmi@art.pte.hu
„ A hang minden esetben közelebb van a jelölthöz, akár szigorúan (gondolt vagy megélt) jelentésként, akár tágabban dologként határozzuk is meg.” (Jacques Derrida) Az elektroakusztikus zene létrejötte során nemcsak széles esztétikai, hanem filozófiai, társadalomelméleti és nyelvészeti forrásokból is merítkezett. Ezen irányzatok között a kurzus keretében két posztmodern tendencia, a dekonstrukció és az újpragmatizmus formáit vizsgáljuk meg úgy, hogy egyaránt szót kapjon az elméleti és zenetörténeti szál.
Témakörök:
1. Fenomenológia, hermeneutika, dekonstrukció és a hallás
Plessner, Helmuth
1995 (1980) “Az érzékek antropológiája”, In: Bacsó Béla (szerk.), Az esztétika vége – vagy se vége, se hossza? A modern esztétikai gondolkodás paradigmái, Budapest, Ikon Kiadó – ELTE, pp. 185-259.
Gadamer, Hans-Georg
2000b (1998) “A hallásról”, ford. Simon Attila, In: Vulgo 2000, 3-4-5, pp 25-30.
http://www.art.pte.hu/files/tiny_mce/File/mmi/09/gadamer-a_hallasrol-Vulgo2000.pdf
Husserl, Edmund
2002 (1928) Előadások az időről, ford. Sajó Sándor és Ullmann Tamás, Budapest, Atlantisz
Derrida, Jacques
1973 (1967) Speech and Phenomena, ford. David B. Allison, Evanston, Northwestern University Press
1991(1967) Grammatológia, Transzformálta: Molnár Miklós, Szombathely-Párizs, Magyar Műhely
http://whistler.uw.hu/meri/textar/derridagrammatologiateljes.doc
1999 (1972) “Az el-különböződés (La différance)”, ford. Gyimesi Tímea, In: Bevezetés az irodalomelméletbe, Szerk. Dobos István, Debrecen, Kossuth Egyetemi Kiadó, pp. 243-260.
2. Pragmatizmus és zene
Peirce, Charles S.
1981 (1878) “Pragmatizmus és pragmaticizmus” (V. fejezet), Ford. Fehér Márta, In: (Szabó András György szerk.) Pragmatizmus, Budapest, Gondolat, pp. 33-62.
Shusterman, Richard
2003 (1992) Pragmatista esztétika: a szépség megélése és a művészet újragondolása, ford. Kollár József, Pozsony, Kalligram
3. Posztfenomenológia: Ihde
Ihde, Don
2007 Listening and Voice – Phenomenologies of Sound, 2nd edition, New York, SUNY Press
4. Elektroakusztikus zene és elméletei
Emmerson, Simon
2000 (Szerk.) Music, Electronic Media and Culture, Aldershot, Ashgate
Grabócz Márta
2003 “Narrativitás-elméletek és az elektroakusztikus zene”, In: Uő, Zene és narrativitás – Írások 18-19. századi és kortárs zeneművekről, Pécs: Jelenkor, pp. 149-156.
Leman, Marc
2008 Embodied Music Cognition and Mediation Technology, Cambridge, The MIT Press
Simoni, Mary
2006 (szerk.) Analytical Methods of Electroacoustic Music, New York, Routledge
Cascone, Kim
2003 (2000) “A hiba esztétikája: >Poszt-digitális< tendenciák a kortárs komputerzenében”, ford. Kovács Balázs, In: Balkon, 2003/12,
Kapcsolódó háttérolvasmányok:
Kodaj Dániel
2005 “Értelem szövedéke, hangok – Feminista és posztmodern olvasatok az amerikai új zenetudományban”, In: Replika (49-50), pp. 121-140.
Nyman, Michael
2005 (1974) Experimentális zene: Cage és utókora, ford. Pintér Tibor, Budapest: Magyar Műhely
Batta Barnabás
2009 (szerk.) Médium, Hang, Esztétika – Zeneiség a mediális technológiák korában, Szeged, Univ Kiadó
Fogarasi Hunor
2009 Aurális fordulat (?) – vázlat, kézirat
Szövegtár: http://mumia.art.pte.hu/mmi/szovegek/konyvek/dekpragmelektrzene/
utoljára frissítve: 2010. február 08. 14:55:59
MK-MAMI
Elérhetőségünk:
PTE Művészeti Kar, Média- és Alkalmazott Művészetek Intézete
H-7630 Pécs, Zsolnay Vilmos u. 16.
tel/fax:+36(72)501540
e-mail: radnai.eva kukac art.pte.hu
Facebook-oldalaink:
- Kerámiatervezés:
PTE MAMI Kerámia Tanszék
Promote your Page too
- Elektronikus zenei szak:
Elektronikus zenei szak @ PTE-MK
- Tervezőgrafika szak: itt