Gyorslinkek (karok, egységek)
Keresés Részletes keresés

Theresa Chardos Camilli: Korai zenei nevelés az Egyesült Államokban

szerző: PTE-mk

Theresa Chardos Camilli (University of Northern Iowa, Cedar Falls, USA)
Korai zenei nevelés az Egyesült Államokban *
Early Music Education in United States

Az írás az egyesült-államokbeli zenei nevelésről általánosságban szól, és mindig lehetnek kivételek.
Please note that this writing is a general perspective on music education in the US, and exceptions always exist.

Age 7 is a typical age when students begin their private, instrumental studies. Normally students begin theiir music education on a stringed instrument or the piano. Suzuki training is an option in most cities, especially for early string instruction, although private, non-Suzuki instruction through community music schools or private teachers is also available. Most students take a 30-45 minute lesson; serious students take a 60 minute lesson. Some community music schools or private teachers also offer group lessons, in addition to the private lesson. The format for group lessons varies depending on the teacher’s or community music school’s philosophy. The group lessons vary from being offered once a week to once a month. The group classes that meet every week often teach technique and theory, and then reinforce concepts and work on repertoire in the private lesson. Other group classes may focus on performing repertoire, or teaching aural and theory skills. Piano students often begin their studies in a method book, although the pacing is slow Therefore, the teacher needs to make sure to plan a curriculum specfic for a student, and not just “flip to the next page.” Many students could become bored and quit lessons. I recommend teachers leaving method books as soon as possible in order to begin working on standard, classical repertoire (Baroque, Classical, Romantic, 20th Century. Jazz/rag time if the student is interested and the teacher willing).

When the student is older, most public schools offer students the chance to join the orchestra or band beginning in 4-6th grade. The introduction age is unfortunantly increasing (some schools needing to wait until 7th grade to start band/orchestra/chorus) due to state and federal budget cuts for performing art education. Students who wish to pursue more intensive, private study on their orchestra, band instrument or voice will seek a private teacher and meet with them after the school day, in the late afternoon or evening. More specific types of ensembles begin to form in the later years (around 9th-12th grades) for the students that wish to continue indepth music education through their school: jazz bands, marching bands, show choirs, chamber orchestra, quartets, etc. The student pays for the private teacher; the cost depends on the level of education and years of teaching experience ($15-$30 half hour lessons). The student is responsible for purchasing their own text book (approximately $10-$20) and renting or purchasing their instrument, although some schools have instruments to lend at no cost to the student.

A növendékek jellemzően 7 éves korukban kezdik meg hangszeres magántanulmányaikat, rendszerint vonós hangszerrel, vagy a zongorával. A legtöbb városban elérhető a Suzuki módszer, főként a vonós oktatásban, bár a nem-Suzuki oktatás a közösségi zeneiskolákban vagy magántanároknál ugyancsak reális lehetőség. Zongorázni magántanár tanítja őket, aki nagy valószínűséggel saját, vagy a tanuló otthonában tanít, vagy olyan tanár, aki egy közösségi zeneikolában dolgozik. A növendék fizet a zongoratanárnak, és az óra díja függ a tanár képzettségétől és gyakorlottságától ($­15-30 fél órára). Legtöbb növendék 30-45 perces órát vesz, a komolyabbak 60 perces órára járnak. Egyes közösségi zeneiskolák és magántanárok csoportos órákat is kínálnak a magánórák mellett. A csoportos órák formátuma a magántanár vagy a közösségi zeneiskola elképzelései szerint változik. A csoportos órák gyakorisága heti egy és havi egy között mozog. A rendszeres csoportos órákon gyakran tanulnak technikát és elméletet, majd a fogalmakat megerősítik/begyakorolják a magánórán, ahol a repertoáron dolgoznak is. Vannak olyan csoportos órák is, ahol az előadói repertoárra koncentrálnak, vagy a hallást, esetleg a zeneelméleti tudást fejlesztik. A zongoristák általában valamilyen zongoraiskolából kezdenek tanulni. A haladásuk gyakran lassú, ezért fontos, hogy a tanár a tanulóra szabja a tananyagot, ne csak „lapozzon a következő oldalra”, mivel a növendék elunhatja és abbahagyhatja a tanulást. Azt szoktam javasolni, hogy a tanárok tegyék félre a zongoraiskolákat, amint csak lehet, és kezdjenek el standard, klasszikus repertoárral dolgozni (barokk, klasszikus, romantikus, XX. századi, jazz, ragtime darabokkal, ami a tanárt és növendéket egyaránt érdekli).

Idősebb növendékek esetében, 4.-6. osztályos kortól, anyagi forrásaitól függően, a legtöbb állami iskola lehetőséget nyújt arra, hogy a tanulók zenekarban vagy fúvószenekarban játsszanak. Sajnos a kezdési életkor emelkedik (vannak olyan iskolák, ahol a 7. osztályig kell várni, hogy a tanuló jelentkezhessen zenekarra, fúvószenekarra, kórusra), ami annak a következménye, hogy csökkentek művészeti oktatásra szánt állami és szövetségi források. Azok a tanulók, akik úgy döntenek, hogy zenekart, fúvószenekart, énekkart választanak, heti három alkalommal járnak órára tanítási időben. Azok, akik ennél intenzívebb, egyéni oktatást szeretnének zenekari, fúvószenekari vagy magánének tanulmányaikhoz, magántanárt keresnek, és iskola után, késő délután vagy este mennek órára. A felsőbb évfolyamokon (9.-12. osztályban) kezdődnek a speciálisabb együttesek (kamarazenekar, vonósnégyes, jazz zenekar, tipikus amerikai formációk, mint például a marching band, show choir, stb.) olyan tanulók számára, akik az iskolájukban szeretnének komolyabban foglalkozni zenével. Ezen kívül választhatják azt is, hogy magántanárt fogadnak, akihez iskola után, délután, vagy este járnak órára. A tanuló fizet a magántanárnak, az óra ára a tanár képzettségétől és tapasztaltságától függ (15-30 dollár fél órára). A növendékek leginkább 30-45 perces órákat kapnak, a komoly diákok 60 perces órára járnak. Az iskolaidőben tartott együttesek foglalkozásain való részvétel a tanulóknak ingyenes, mert ez része az iskolában választható tárgyaknak. A tanulónak kell megvásárolnia a kottát (kb. 10-20 dollár), bérelnie vagy megvennie a hangszerét, bár vannak olyan iskolák, ahol ingyenesen kölcsönznek hangszert a tanulóknak.

Figyelmükbe ajánlom a következő linkeket, amelyek képekkel illusztrálják a fenti szövegemet.

 

Források:

Suzuki Association of the Americas:

https://suzukiassociation.org/

Community Music School Example:

http://www.uni.edu/music/communitymusicschool/groups/klarikids.html

http://www.uni.edu/music/communitymusicschool/groups/childrens_choir.html

Marching Band Example:

http://www.youtube.com/watch?v=DNe0ZUD19EE

Show Choir Example:

http://www.youtube.com/watch?v=fvVCQqOtL0E

 

utoljára frissítve: 2014. augusztus 25. 10:12:48

« vissza